Д-р Тушев съветва: Как да устоим на хранителните изкушения?

11 Юли 2018

Постоянно мислите за храна? Има съвсем основателна причина за това. Заобикалящата ни среда е такава, че хранителните изкушения дебнат зад всеки ъгъл. Средата, в която живеем в днешно време, ни кара да мислим за храна постоянно и редовно прекаляваме с количествата. Това е среда, която наистина затруднява избора на здравословни храни и все по-лесно се спираме на такива, които не са особено полезни за нас.

Хранителната среда


Хранителната среда оказва влияние върху избора на храна и хранителното поведение. Навсякъде има храна – в квартала, в офиса, в училище, у дома и по телевизията. За съжаление най-рекламираните храни не са полезните. Средата около нас е такава, че можем бързо, лесно и евтино да задоволим желанието си за мазни, сладки и солени храни. Само се замислете за колко места се сещате, където можете набързо да спрете с колата и да си купите баничка, бургер или пица. Ако случайно ви се приядат бейби моркови, обаче, ситуацията не е толкова проста.

Натискът е навсякъде


Ежедневно се сблъскваме с реклами и вериги за бързо хранене, които оказват натиск върху нас да ядем храни, които нито искаме, нито се нуждаем от тях през цялото време. Разхождайки се в супермаркета, за да си купим ябълки, някой подава под носа ни парче салам за дегустация. На касата, разбира се, ни очакват най-големите изкушения. Отиваме до аптеката за козметика и моментално се сблъскваме с миризмата на гореща току-що извадена пица от съседната будка.

Контролиране на хранителната среда


Помислете за двете хранителни среди, в които живеете – личното ви пространство (вашия дом) и навън. Нормално е да имаме много повече контрол над личното си пространство, което означава, че от вас зависи да направите нужните промени по отношение на храненето вкъщи.  Що се отнася до външната хранителна среда, най-добрият начин да започнете да упражнявате някакъв контрол е като контролирате собствената си реакция на ежедневния натиск.

Как да избегнем хранителните изкушения вкъщи?


Информирайте се за основните принципи на здравословното хранене и напълнете фризера, хладилника и шкафовете само с полезна храна и съставките, които използвате най-често и от които наистина се нуждаете. Не купувайте излишни храни.


Направете си списък с няколко лесни, здравословни рецепти, които да преглеждате периодично. Така ще бъдете по-бързи и организирани в приготвянето на вечерята вкъщи и ще можете да устоите на изкушението да поръчате храна отвън.


Ако все пак имате запас от изкушаващи вредни храни вкъщи, съхранявайте ги на възможно най-трудно достъпното и най-невидимото място за вас.


Дръжте полезните храни видими и лесно достъпни. Сложете на кухненския плот или на масата купа с плодове, например.


Определете големината на порциите предварително и ги разпределете в чиниите в кухнята или на плота, но не и на масата. На масата има опасност да прекалите. Това е добър момент също така да заделите една порция за утрешния обяд в офиса.


Как да избегнем хранителните изкушения навън?


В супермаркета. Направете си списък и се придържайте към него. Ако не е в списъка ви, не го купувайте. Не се подвеждайте по промоции и оферти, освен ако не е нещо, което обикновено бихте купили.

В офиса. Винаги имайте под ръка здравословни закуски на бюрото си, като ядки, плодови или протеинови барчета. Ако трябва измислете друг маршрут до стаята, но не се изкушавайте от автомата за храна и напитки на входа. Колегите могат да се опитат да ви изкушат с поръчка на пица или бургери, но ако си носите кутията с храна, която снощи си приготвихте вкъщи, ще ви е по-лесно да им откажете. Не искате да изхвърлите нещо, в което сте вложили усилия и любов, нали?


В движение. Отново планирайте напред. Носете вода и леки закуски в колата, ако знаете, че ще сте в движение цял ден. Ако сте изкушени от храната на различните места, където спирате, напомнете си защо сте там на първо място. Спряхте на бензиностанцията, за да заредите, нали? Отидохте до мола, за да си платите сметките, нали?

В ресторанта. Отидете в ресторанта с предварителна нагласа какво ще си поръчате. По този начин ще бъде по-малко вероятно да се изкушите от описанията и снимките в менюто. Не си поръчвайте предястия, напитки или десерти, от които нямате нужда. Не поръчвайте повече храна от това, което можете да изядете и което реално ще ви нахрани. Ако сте с група хора, гледайте да си поръчате първи, за да не се подведете по избора на останалите.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща