Как 4-секундните тренировки борят заседяването?

Автор: New Me

18 Май 2020

Следващия път, когато седите и се чудите дали имате достатъчно време за тренировка, запитайте се дали имате 4 секунди. Ново проучване от Тексаския университет в Остин предполага, че дори и малки пристъпи на интензивни упражнения могат да помогнат за компенсиране на някои от вредните ефекти от продължителните периоди на седене. Освен това, изглежда, че тези микро тренировки предлагат различни ползи от някои по-дълги тренировки, когато се правят през целия ден.

Малки тренировки, големи ползи
Едуард Ф. Койл, доктор по медицина, преподавател в катедрата по кинезиология и здравно образование, и неговият екип установяват, че 4-секундни спринтове, направени пет пъти на час, спомагат за подобряване на метаболизма на мазнините и понижаване на триглицеридните нива в кръвния поток. „Ключовото нещо при метаболизма на мазнините е, че трябва да активирате мускулите си; не можеш да ги оставиш да са твърде неактивни много дълго. Тези спринтове са просто много ефективен начин за това“, казва Койл.

Изследването на Койл е насочено към всеки, който прекарва много време на дивана, но по-специално за хора със заседнали работни места - помислете да седите за компютър през целия работен ден. Точно това са имали предвид при проучването, което разглежда ефектите от тези кратки интензивни упражнения за 8-часов период.

Изследователите наемат осем доброволци, четири жени и четирима мъже, които да седнат - просто седят - за 8-часов период. Единственото им упражнение през този период били 4-секундни спринтове, проведени на уред, известен като инерционен ергометър, пет пъти на час. Ако сметнете, това е 20 секунди упражнения на час или само 160 секунди - малко под 3 минути - на ден.

Кога да тренирам също е важно
За да е ясно: Ходенето на фитнес след работа все още е добра идея. Всяко упражнение е по-добро от никое. Изследванията на Койл обаче предполагат, че конкретно в областта на метаболизма на мазнините, периодичните упражнения през целия ден могат да бъдат по-полезни.

„Това е интересно изследване, което подчертава значението на упражненията през целия ден“, казва д-р Гай Л. Минц, директор по сърдечно-съдово здраве и липидология в сърдечната болница „Сандра Атлас Бас“ в Ню Йорк. „Много проучвания показват важността на ставането през работния ден. Други култури като тази в Япония назначават специален час през работния ден за упражнения. Компании като Google и Facebook имат игрови зони, определени за насърчаване на активността по време на работния ден“, каза Минце.

Заседналият начин на живот може да увеличи рисковете за здравето
Опасностите от продължителни периоди на седене и заседнал начин на живот, свързани с използването на технологиите и времето на екрана, стават все по-широко рекламирани през последните години. Наред с други неща, здравословните проблеми, свързани със седенето твърде много, включват наддаване на тегло, повишен риск от метаболитен синдром, сърдечни заболявания и диабет.

„Докато краткото интензивно натоварване може да е по-полезно за ускоряване на метаболизма на мазнините и намаляване на инсулиновата резистентност, всеки вид упражнения - включително бърза разходка или изкачване на няколко стъпала - би било полезно, ключът е просто да се движите“, казва Глатер.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща