Как да се справим с паник атаките на публични места?

Автор: New Me

03 Септември 2019

През последните няколко години паническите атаки са част от живота на все повече хора. У дома често лесно се овладява, но да имате паническа атака на публично място? Това е съвсем различен сценарий.

Д-р Кристин Бианки, психолог от Центъра за тревожност и поведенческа промяна в Мериленд, смята, че обществените панически атаки са особено предизвикателство. За хората е по-неприятно да имат панически атаки на публично място, отколкото у дома, защото имат по-лесен достъп до успокояващи дейности и хора в домовете си, отколкото биха имали на обществено място, казва тя. Освен това у дома хората могат да изживеят паник атаките си„ насаме “, без да се страхуват някой друг да забележи страданието им и да се чуди какво може да не е наред, добавя докторът.

Стигмата и неудобството, обяснява Бианки, могат да бъдат голям компонент на публичните панически атаки. Тя описва пациенти, разкриващи, че се страхуват „да привлекат вниманието към себе си или да„ направят сцена “по време на публична паническа атака. И допълва: Те често казват, че се притесняват, че другите могат да смятат, че са„ луди“ или „ нестабилни “.

Но Бианки подчертава, че е важно да се помни, че симптомите на паническа атака може дори да не се забележат при други хора. Наблюдателите може просто да мислят, че страдащият не се чувства добре или че е разстроен и има лош ден, обяснява докторът.

И така, какво трябва да направите, ако установите, че имате паническа атака на публично място? Ето съветите на специалиста:

Отидете на безопасно място


Паник атаката може да остави тялото ви да се чувства парализирано, така че може да бъде трудно да се измъкнете от тълпа или на безопасно, спокойно място. Когато това се случи, направете всичко възможно да преместите тялото си и да намерите място, което е относително без шум и има по-малко дразнители, отколкото на голямо обществено място. Когато сте в това ново пространство или сте включили слушалките за намаляване на шума, докторът също съветва да правите бавни, дълбоки вдишвания, за да се успокоите.

Потърсете помощ, ако имате нужда


Вашата паническа атака може да е толкова тежка, че да се чувствате сякаш не можете да се справите сами. Ако сте сами, е добре да помолите някой наблизо за помощ. Бианки добавя, че когато отправяте молба за помощ, най-ефективно е да обясните отначало, че имате паническа атака и имате нужда от малко съдействие. След това посочете конкретно какъв тип помощ се нуждаете, като например да вземете назаем телефон, да се качите в такси или да попитате за указания до най-близкото медицинско заведение.

Успокойте се така, както бихте го направили вкъщи


Ако сте на публично място, обърнете се към своите редовни механизми за справяне с атаката, казва Бианки. Тя посочва някои от най-ефективните методи като: забавяне на дишането, дишане от диафрагмата, мислене за нещо положително, което носи приятни емоции. 

Останете там, където сте


И накрая д-р Бианки препоръчва да не се връщате направо у дома в случай на паническа атака на обществено място. Вместо това тя насърчава пациентите да останат там, където са и да изчакат моментът да отмине. 

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща