Как да влезем във форма след раждането

Photo by bruce mars on Unsplash

Photo by bruce mars on Unsplash

20 Февруари 2019

Бременността, раждането и постродилният период са време на интензивни промени в женското тяло и женския организъм. Нелеката задача да се оформи и пригоди за живот извън утробата едно съвсем ново човешко същество предизвиква сериозна и бурна „реформа“ във всички системи – хормонална, опорно-двигателна, емоционална... и ценностна.

Още по време на бременността ще забележите някои промени в тялото си. Те до голяма степен зависят от генетичната ви предразположеност и начина ви на живот, но твърде вероятно ще включват наддаване на килограми, увеличаване на размера на обувките, наедряване на бюста, а понякога и кожни проблеми като стрии, засилена пигментация или целулит. Трябва да запомните, че всичко това е нормално и означава, че тялото ви чисто и просто се адаптира към новата си роля и задача. Не се обезкуражавайте, защото нещата са поправими. Към някои природата е по-благосклонна и те ще могат да излязат от родилното отделение с любимата си рокля от тийнейджърските години, комбинирана с елегантен, тънък ток. Други обаче ще трябва здравата да се потрудят, за да постигнат този резултат. Добрата новина? Искаме да ви дадем няколко безценни съвета как да го направите.

Намирайте време за себе си

Превръщането на жената в майка често става по-бързо и по-шеметно от очакваното, дори и детето ви да е планирано дълго и внимателно. Не е рядкост жената да поеме своята нова роля и функция така самоотвержено, че в процеса да започне да забравя да се грижи достатъчно добре за себе си и за собственото си тяло. Това не е непременно лошо, дори е съвсем естествено – оттук нататък винаги ще мислите първо за здравето и комфорта на друг човек, а чак след това за собствения си. Това обаче не означава да неглижирате себе си, защото само една щастлива и спокойна жена може да бъде щастлива и спокойна майка.

Първото, най-важно и най-трудноизпълнимото златно правило още в началото на майчинството е да се опитате да намерите някакво време за себе си. Не е нужно да оставяте детето си на друг човек с дни – в началото дори час или два ще ви се струват като почивка на Малдивите. Дори не е толкова важно да имате стриктен план какво ще правите през това лично ваше време – дали ще се разходите на въздух сама или с приятели, дали ще спортувате, дали ще прочетете някоя хубава книга или просто ще се изкъпете и ще се наспите – важно е да слушате тялото си и неговите сигнали. Раждането е изтощителен процес и не е нужно да се впускате в геройства още в първите дни или месеци след него. Почивайте си възможно най-много, хранете се с пресни и сурови плодове и зеленчуци, опитайте да се наспивате. Когато имате нужда от помощ – поискайте я.

Често срещано явление в този период е следродилната депресия. Поради неясни причини тя все още е неглижирана не само от близките на самата родилка, а понякога дори и от самата нея. Следродилната депресия е състояние, което би могло да отмине сравнително бързо, но би могло и да се задълбочи, ако не намерите правилния начин да се погрижите за себе си. Тя не е умора, не е стрес, не е „лигавщина“ или слабост. Тя е това, което е – състояние, на което трябва да се обърне нужното внимание. Ако ви боли зъб, няма да се поколебаете да потърсите зъболекар.

Ако си счупите ръка, вероятно няма да я лекувате у дома, а ще посетите ортопед. Защо тогава, ако имате следродилна депресия, се колебаете да потърсите психолог? Той ще ви даде правилните съвети и насоки според индивидуалния ви случай, ще ви изслуша и ще ви помогне.

Според някои практики, масажът на тялото с някакво натурално масло – кокосово, бадемово или каквото имате под ръка – последван от горещ душ, освобождава тялото от мускулното и нервното напрежение. Това не е универсална панацея, но всъщност има страхотен ефект за тялото в следродилния период. Освен, че ще ви отпусне и успокои, тази процедура ще подейства много добре и на кожата, която често страда по време и след бременността.

Хранете се правилно

Това важи за всички майки и за всички живи същества като цяло, но е абсолютно задължително за жените, които кърмят бебетата си. Чрез кърмата се отдават голямо количество витамини, минерали, мазнини – всичко, от което вашето бебе ще има нужда през първите шест месеца от живота си, се съдържа в майчината кърма. Така че, след като тялото ви е оформило и родило този малък човек, то ще продължи да го изхранва още доста дълго време.

Природата, от своя страна, е направила невероятен план за оцеляване на човешкия вид. Ако кърмачката не се храни правилно и не поема нужните вещества, съставът на кърмата всъщност не се променя значително. Тялото черпи от собствените си запаси, за да подсигури най-доброто за бебето, като оставя тялото на майката да страда. Не си причинявайте това, защото то може да доведе до непрятни здравословни състояния като умора и анемия, пробллеми с костите, косата и кожата и т.н. Просто поемайте достатъчно количество смислена храна – плодове, зеленчуци, зърнени и млечни храни, месо. Ако не консумирате месо, бъдете по-старателни от всякога в усилията да си набавяте нужните вещества по други начини. Не се хранете „на крак“ и „на бързо“. Факт е, че понякога няма да имате избор, но се постарайте да храните себе си не по-зле, отколкото бихте нахранили детето си.

Кърменето не е най-подходящият период за спазване на строги хранителни режими, затова заложете на много течности, салати и здравословна храна в нормални количества и оставете тялото си да изпълни и тази своя задача.

Ако не кърмите бебето си, то вие имате отностелно по-голяма свобода да „разполагате с тялото си“ след раждането. В случай, че имате доста килограми за сваляне, не бързайте и не се самонаказвайте. Част от тях ще изчезнат от само себе си вследствие на нормализирането на хормоните след раждането, а за другата част трябва да се погрижите бавно, постепенно и без издевателства над тялото си. Постепено намалете и изключете от менюто си вредните калории като бяла захар и бял хляб, органичете до максимум „гузните удоволствия“ като шоколад, сладолед и т.н. Не пържете храната си. Не е нужно да гладувате – можете да ядете огромни количества полезна и нискокалорична храна като салати, зеленчуци и нетлъсто месо на скара, млечни продукти в разумни порции.

На по-нататъшен етап след раждането, когато тялото ви вече е възстановено и промените са приключили, можете да помислите и за по-строги хранителни режими. Подходите са много и вие трябва да изберете според възможностите и вкуса си – можете да се насочите към разделно хранене, високо-мазнинно ниско-въглехидратно хранене, можете да спазвате режим на база изчисление на калории и дори да взимате хранителни добавки, които да засилват метаболизма ви и да спомагат за топенето на мазнините. Както обаче всички добре знаем, нищо от това не би имало смисъл без...

Спорт

Някои биха казали, че майчинството само по себе си е спорт. Вероятно е така, но за съжаление това не винаги е правилният вид спорт за сваляне на килограми. Други биха казали, че то е твърде изморително и за спорт просто не остават сили. Това също не е точно така, защото ако изберете правлния за вас спорт и го посещавате (или практикувате у дома) с удоволствие, той може да ви зареди, тонизира и дори приповдигне.

За това дали, как и кога можете да започнете да спортувате след раждането няма универсален отговор. Има много фактори, които са от значение, като например начинът на раждане – дали то е било естествено или оперативно, а също и възстановителния период – понякога дори и естествените раждания завършват с разкъсвания, които предизвикват дискомфорт известно време. Не притискайте себе си – слушайте тялото си и се консултирайте с вашият акушер-гинеколог, ако сте нетърпеливи да започнете. Но не изпадайте и в другата крайност – от един момент нататък раждането вече е достатъчно далеч и от реален довод против тренировките се превръща просто в оправдание.

Кои са най-подходящите спортни занимания за възстановяване на тялото след раждането? Това също е твърде индвидуално и не искаме да дискриминираме нито една жена, която ще пожелае да се запише на кикбокс или динамична стрелба скоро след като роди. Дори бихме я разбрали и насърчили. Съществува обаче определен набор от по-традицонни и по-стандартни избори, които обикновено се вписват във вижданията на повечето майки за спортно занимание, което е както ефективно, така и не твърде силово и претоварващо. Най-предпочтанти сред дамите спортни занимания са напрмер аеробика, високо интензивна интервална тренировка (HIIT/ Tabata), йога, пилатес, фитнес, зумба или танци, плуване или водна аеробика.

На което и от горепосочените да се спрете, желателно е поне в началото да изготвите режима си и да навлезете в тренировките с помощта на инструктор или треньор. Принципите и степента на натоварване, упражненията и продължителността на тренировките обикновено варират според физическата издръжливост на отделния човек, така че доверете се на професионалист, който да ви насочи откъде да започнете.

Не е изключено понякога да трябва да провеждате тренировките си от дома, защото, нека си го кажем направо – първите две-три години с децата са сравнително непредвидими. Поговорете за тези опции с вашия иструктор и имайте „резервен“ план, в случай че нямате физическата възможност да посетите залата за тренировки.

Когато пък вашето малко бебе вече не е чак толкова малко, вие можете успешно да го превърнете в свой пръв и най-верен партньор в тренировките и здравословното хранене. Коремни преси с бебе в ръце? Защо не. Лицеви опори с бебе на гърба? Трудничко, но мотивиращо. Йога с малко дете? Такива занимания дори се предлагат официално в добрите спортни центрове и частни детски градини. Плуване за деца и родители? Танци за малки и големи? Ритане на топка в парка до умопомрачение? Възможностите са практически безкрайни и единственото, което трябва да направите, е да намерите нещото, което ви доставя удоволствие и приляга най-добре на физическото ви състояние и нуждите ви. Така удоволствието и резултатите ще вървят обвързани ръка за ръка, както и трябва да бъде.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща