Как се създава успешен бизнес в кризата?

Автор: New Me

14 Септември 2021

Васка Бакларова е създател на Агенция за корпоративно развитие в България, имаща за цел да помогне на всички млади хора, излизащи на пазара на труда. Целта на организацията е да осъществява срещи между току-що завършилите студенти и бъдещи работодатели. Бизнес дамата е вдъхновена и твърдо решена да помогне в развитието за по-добър българския пазар.

Васка Бакларова е и горд генерален мениджър за България на бранд за високотехнологично спортно облекло. Днес тя ни споделя, какво е да си жена предприемач в България и трудно ли е да се справиш в настоящата ситуация.

Стартирането на онлайн бизнес изглежда по-лесно от всякога в последните години. Как се представя България в това отношение спрямо останалите европейски държави? 

Моето мнение е, че онлайн търговията навлиза сериозно в България. Забелязвам, че почти всеки търговец създава и онлайн магазин. Това, което много помага за развитието на онлайн търговията, е високата ни IT култура. За мен беше много странно, че България се адаптира много бързо, когато трябваше учениците да преминат в онлайн обучение. В развити държави като Германия, Италия, Франция, Австрия, имаха сериозни затруднения, което ми показа, че в нашата страна технологичното развитие е на много високо ниво. Именно то спомогна за бързата адаптация и преминаване към онлайн търговия. А пикът мисля, че тепърва предстои.

Кои са най-големите пречки за стартирането на бизнес в момента? 

Липсата на добра осведоменост на пазара. За да направиш добро маркетингово проучване преди да стартираш бизнес, в България е много трудно. Тук това се прави от самите мениджъри и собственици на компаниите. В страните в Западна Европа и Щатите стратегията е друга – наемат се професионални агенции и маркетолози, които се занимават с това проучване. Оскъдната и труднодостъпна информация в България, води до това самите ние (мениджърите) да изучаваме пазара. Разбира се и пандемията, която е факт в световен мащаб, оказа своето влияние. За някои бизнеси благоприятно, за други не толкова. Хубавото е, че има възможност за реконструктуриране към онлайн търговия. Ако се е наложило да затвориш физическия си бизнес, то спокойно можеш да го развиваш онлайн. 

Колко сериозно беше отражението на пандемията върху съществуващите и стартиращите бизнеси? 

Около мен имаше хора, които току-що стартираха бизнес. Моя позната стартира козметична компания, което по време на пандемия беше немислимо, но много бързо преструктурира модела на фирмата си, така успешно се адаптира в случващата се ситуация. Върху моята работа също имаше отражение, защото Агенцията за корпоративно развитие имаше стратегия да организира живи срещи, с цел приемственост между фирмите и студентите. За съжаление това беше почти невъзможно, което от своя страна забави проекта и развитието му. 

Онлайн продажбите изглеждат привлекателна и достъпна възможност, но кои са подводните камъни там, които много мениджъри и екипи пренебрегват? 

Подводен камък са маркетинговата стратегия, рекламата, посланието - всичко онова, което ще избереш да поднесеш на клиента. Пазарът е пренаситен, всички са в интернет пространството и конкуренцията е ожесточена. Обемът на продуктите, които се предлагат, е огромен и подходът, който използваме, е от значение. Много важно е да си определиш правилните таргет групи, на кого искаш да продаваш, какъв проблем би искал да решиш с продукта си. Предварително трябва да е „изчистена“ визията за продукта, каква услуга изпълнява той на пазара 

Българите все по-масово пазаруват онлайн, кои продукти печелят доверието на клиентите, какви са подходите? 

Да спечелиш доверието на клиента, означава да го накараш да се върне пак. Лесно е да създадеш стратегия, която да накара клиента да купи нещо веднъж, но трябва да е доволен от качеството, обслужването, обратната връзка, за да се върне отново. Това са фирмите, които печелят доверието в новата ситуация на пазара. Малките детайли са от значение, това са подходи, които показват на клиента, че той има значение – безплатна доставка, 14-дневен срок за връщане на стока, преглед на стоката, да потърсиш обратна връзка от него, отзив – важно е да усети лично отношение, това са малка част от печелившите подходи в това безконтактно общуване. 

Много се говори в последните години за неравенството в заплащането между мъжете и жените и за все още значително по-малкия брой на жени-предприемачи, като това е световна тенденция. Кои са причините за тези неравенства? 

Така е, съгласна съм с това твърдение, в световен мащаб е. България не е част от тази статистика, тук в много фирми на ръководна позиция са жени, за разлика от Германия, например. Личното ми мнение е, че причината за това неравенство са историческите разбирания на повечето европейски страни – жената трябва да поддържа своя външен вид, дома, а мъжът да е този, който има по-високи доходи и издържа семейството. Мисля, че обществото налага този модел на мислене. 

Кои са качествата, които помагат на една жена да е успешен пример, наравно с мъжете предприемачи? 

Трудно е мъжете в тази сфера да те приемат сериозно. Много повече е необходимо да се доказваме в тази професия. Аз мисля, че личните качества, които помагат, са упоритост, последователност, адаптивност, коректност и лоялност. Това са качества на успеха, независимо от пола. Интуицията е нещото, което ми помага и в бизнеса, това е по-силна черта при жените, отколкото при мъжете. Те са по-аналитични и първосигнални. 

Преди време бизнес организациите имаха проблем с подготовката на кадри в университетите. Преодоляват ли се вече тези трудности и как? 

Мисля, че се преодолява и тук, в България, макар и много бавно. В Германия например не е задължително да отидеш в университет след училище, докато в България сякаш това е наложено в обществото. Задължително трябва да имаш висше образование – независимо какво учиш и изобщо добър ли си в него. Забелязвам през последните години, че това се променя в IT сферата в България, за моя радост. Ценят се качествата и уменията на човек, а не какво е завършил на хартия. Така учениците имат възможност да специализират много по-рано. Взимат се под внимание резултатите им в училище в дадената сфера, а не се търси задължителна диплома от висше учебно заведение. 

Кое е по-важно за работодателите, когато се спират на определен кандидат - опита, образованието, уменията, личностните качества? 

Още се държи много на образованието и опита, но новият тип мениджъри разбират, че това е една комбинация от личност, опит и не толкова от това, което си завършил. Личностните качества, уменията, опитът за мен са най-важни, както и желанието, което виждаш в кандидата пред теб. 

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща