Кулата, която два пъти опроверга Хитлер

Автор: New Me

15 Декември 2019

Каква е връзката между Айфеловата кула и Хитлер? И как й си размина гнева на фюрера?  Да караме поред...

Александър Густав Айфел е роден на 15 декември. Той става строителният инженер, отговорен за кулата, която носи неговото име и се превърна в емблематичния символ на Париж - и всъщност на самата Франция. Но изигра и важна роля в изграждането на също толкова емблематичния символ на САЩ - Статуята на свободата.

Айфеловата кула е построена като основен експонат на експозицията Universelle от 1889 г., която се провежда в чест на стогодишнината от Френската революция. Айфел проектира и ръководи строителството на проекта, което е завършено на 31 март 1889 г.

Кулата остава най-високата изградена от човека структура в продължение на 41 години до завършването на сградата на Chrysler в Ню Йорк през 1930 година. Първоначалният план е, че ще бъде демонтиран след 20 години, но а спасен заради използването му като телеграфен предавател. Освен това се превърна в популярна атракция, въпреки опасенията на критиците в началото, че това ще бъде грозна структура, доминираща над Париж.

През 1940 г. това е едно от първите места, където Адолф Хитлер избира да бъде сниман, след като нахлува във Франция. Интересното е, че макар французите да не могат да направят нищо в този момент срещу Хитлер, бойците на Съпротивата са сигурни, че фюрерът няма да реши да се изкачи пеша на върха. Затова прерязват асансьорните кабели преди германците да стигнат до там. Достигането до върха означава изкачване на 1665 стъпала.

Нацистките войници въпреки това получават заповед да се изкачат до върха и да закачат свастиката - което успяват и да направят. Но знамето е толкова голямо, че се откъсва едва след няколко часа и се налага да бъде заменено. Реакцията на Хитлер не е ясна. 

В началото на кариерата си Айфел е изградил редица мостове за френската железопътна мрежа и е развил репутация на човек, който знае две и двеста за устойчивостта на вятър. Просто е човекът, който може да се справи с проблемите, породени от гигантска статуя, предназначена да стои в пристанището на Ню Йорк.

Статуята на свободата, подарък от народа на Франция на народа на САЩ, е проектирана от френския скулптор Фредерик Огюст Бартолди и е построена от Айфел. Тя е посветена през 1886 година. За да направи сградата стабилна, Айфел създаде структура с четири крака, която да поддържа медната ламарина, съставена от тялото на статуята. Цялата структура е сглобена в Париж, след това е демонтирана и изпратена до Съединените щати в щайги.

Но вероятно той ще бъде най-добре запомнен с Айфеловата кула - структура, която имаше късмета да оцелее през Втората световна война. През август 1944 г. съюзническите войски напредват към Париж и става очевидно, че германците скоро ще бъдат изгонени.

Яростен, Хитлер изпраща заповеди на генерал Дитрих фон Чолтиц, военен губернатор на Париж, да превърне града в развалини - включително Айфеловата кула. За щастие, Чолтиц не изпълнява командата.

Много обичаната кула е висока 324 метра и тежи 10 100 тона. Френският производител на автомобили Citroen я третира като гигантски билборд между 1925 и 1934 г., използвайки четвърт милион електрически крушки, за да вгради името си в конструкцията. Книгата на рекордите на Гинес го записа като най-голямата реклама в света.

Но може би най-причудливият инцидент, свързан с кулата, се случи през 2008 г. Жена с фетиши към предмети се "омъжи" за Айфеловата кула, променяйки името си на Ерика Ла Тур Айфел в чест на своя "партньор". „Булката“, която по едно време е американски войник, очевидно е привлечена от силни, мълчаливи типове.

Не се казва какво би направил Густав Айфел, ако знае какво се случва с любимата му кула. Умира през 1923 г., на 91 години.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща