Несбъдната мечта или защо диетите не работят (1 част)

26 Март 2019

Към днешна дата около 55% от населението е с излишно тегло. Проблемът с излишното тегло поразява всички възрасти и социално-икономически групи.

Хората са готови да платят много пари за лекарства, билки и различни препарати, дори да се подложат на опасни операции само и само да са слаби. 

Проблемът се заключава не само в това да се избавим от излишните килограми, но и да се научим да контролираме своето тегло и да останем слаби за цял живот.. Лесно е да се каже, но дали е леснопостижимо?

В желанието да свалят килограми хората започват да броят калории, но въпреки общо приетото правило не само количеството калории води до излишно тегло, по-важен е състава им….

Фактите говорят, че година, две, три след като сме успели с диети да свалим килограми, ние отново връщаме наднорменото си тегло. Защо става така?

За милиони години еволюция човекът е изработил навици на хранене, които са му помогнали да оцелее. За да оцелее, той е изразходвал много енергия в търсенето на нискокалорична храна. А сега калориите са много, а енергията малко. Многото калории се превърнаха в огромен проблем.

Да разгледаме някои диети и разберем защо е така трудно да се получи необходимия резултат и още по-грудно да го съхраним.

Ограничителна диета или 1000-1100 калл на ден. Първо, ограничението в храненето противоречи на човешкия инстинкт. А и когато на организма нещо не му достига, той започва да го икономисва, като се запасява с всяка следваща калория. Всичко това води до забавяне обмяната на веществата. Да не говорим, че не се взима и хранителната стойност на продуктите, както и техния гликемичен индекс.

Опитвайки да намали излишъка, ограничителната диета увеличава недостига и дисбаланса на храненето. Резултатите са плачевни… Забавена обмяна на веществата. Постоянно увеличаващ се недостиг на жизнено необходими елементи. Намаляване разхода на мазнини като реакция от недостатъка на постъпващи калории. Загуба на белтък от мускулите, водещо до намаляване на мускулната активност в състояние на покой. Това в още по-голяма степен води до забавяне обмяната на веществата и разхода на калории. Организмът, когато изгладнее, изисква възстановяване на хранителните елементи, което води до преяждане и качване на теглото. Всичко това води до психологически срив и невъзможност да се продължи диетата и като последица - качване на теглото. 

Друг вид диета е спортната диета или занимаваме се със спорт и ядем, каквото искаме. Резултат е недостиг на белтък, което води до намаляване на мускулната активност и възпрепятства възстановяването на мускулите. Също така чувстваме силен глад и "изяждаме" половината хладилник. А и при интензивна физическа активност и недостиг на белтък, организмът не бърза да се освободи от мазнините.

Така също при значително излишно тегло интензивното занимание със спорт без корекция на храненето не помага да се постигнат дълготрайни резултати и те да бъдат задържани. 

И при тази диета резултатите не са добри…

Да видим сега какво става при един друг вид спортна диета, когато се занимаваме със спорт и значително намаляваме количеството храна. И тук не се отчита хранителната стойност на продуктите, не се взима в предвид гликемическият индекс на продуктите, както и не се отчита количеството белтък.

Всичко това води до нарушена обмяна на веществата, силно чувство на глад, ускорено разграждане на мускулите, натрупване на мазнини, недостиг на сили, психологически срив и невъзможност да се продължи диетата и впоследствие качване на теглото.

Същия е резултата при въглехидратната диета или 10 филиики хляб и малко месо… И тук чувството на глад е много силно. И понеже не се отчитат хранителните стойности на продуктите, то и белтъка не е достатъчен. Не се взима в предвид и времето, за което се усвоява храната. Всичко това противоречи на инстинктите ни и води до лоши резултати. Ускорено разграждане на мускулна маса, забавяне обмяната на веществата. Натрупване на мазнини и невъзможност за спазване на самата диета....

Друга интересна диета е „диетичната диета”. Само диетична храна или 0% мазнини. Без мазнини и сол. Много трудно се поддържа! И отново причинява сериозен недостиг на важни хранителни елементи, както и силно чувство на глад, забавя се обмяната на веществата, както и намалена мускулна маса. И това не дава резултат...

На последък срещам все повече хора които спазват Кетонната диета или обмислят започването й.

Това е новата мода в диетите. А какво всъщност представлява? 

Кетогенната диета, наричана още Kето диета, е диета с много ниско съдържание на въглехидрати и високо съдържание на мазнини. Това включва драстично намаляване на приема на въглехидрати и замяната им с мазнини. Намаляването на въглехидратите поставя тялото  в метаболитно състояние, наречено кетоза. Когато това се случи, тялото  става изключително ефективно при изгаряне на мазнини за енергия. Мазнините се превръщат в кетони в черния дроб, които могат да доставят енергия за мозъка. Кетогенните диети могат да доведат до  намаляване на нивата на кръвната захар и на инсулина и  могат да ви помогнат да отслабнете, но това става рязко и последиците са сериозни. Освен това ефектът е краткотраен и твърде нездравословен. Наблюдава се едно състояние, известно като „Кето-грип“, то се изразява в понижена енергия и умствена функция, проблеми със съня, гадене, повишен глад, храносмилателен дискомфорт, главоболие. Понеже в практиката си с хората съм сериозно притеснена от това което виждам като последици от спазването на този вид диета ще се спра по-подробно на последицете. От това, че тялото ви е в състояние на кетоза, ще изпитате умора, тъй като тялото ви трябва да се приспособи към използването на алтернативен източник на енергия, при липсата на глюкоза. Ако тренирате, тренировката ви ще пострада. Уверете се, че консумирате много вода и соли, когато сте на тази диета, за да се борите с умората и летаргията.

Дехидратацията също е сериозен проблем...

Очаквайте Несбъдната мечта или защо диетите не работят (2 част)

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща