Отсам екрана: Кои са най-успешните анимации на Холивуд?

13 Юни 2017

Анимациите са любими в Холивуд, защото успяват да доведат в киното хора от всякакви възрасти. А най-хубавото за студиата е, че децата обикновено вървят в пакет с чифт родители, което, грубо казано, означава още два билета.

 

От незапомнени времена (образно казано) рисуваните филмчета са едни от най-успешните и доходоносни  отрочета на филмовия бизнес. И днес сме ви приготвили елитен списък с най-успешните анимации на Холивуд:

Истината е, че този списък е съставен само от съвременни продукции, защото последните години приходите на тези филми скочиха до небето. Има едно изключение и ще започнем с него.

През 1994 година, от която, уви, вече мина близо четвърт век, „Дисни“ пуснаха по кината може би най-големия си шедьовър, който и до ден днешен е еталон във всяко отношение, включително и като комерсиален успех. Ако още не сте се досетили – става дума за „Цар Лъв“. От студиото тогава дават 45 млн., за да създадат анимацията, а за времето си това е колосална сума. Класики като „Аладин“ и „Красавицата и звяра“ струват по-малко от 30 млн.

Инвестицията обаче, меко казано, си струва. Колко пари в действителност е донесъл „Цар Лъв“, няма как да знаем, но само от кината приходите възлизат на 968 млн.!

Анимациите комедии станаха популярни в началото на новия век с класическия хумор на „Пиксар“ (преди да го съсипят „Дисни“) и появилите се тогава класики, които повлякоха крак в жанра. Няма как да не споменем „Ледена епоха“ (която се превърна във франчайз и се върти и до днес), „Феноменалните“ и „Аз проклетникът“ – все печеливши заглавия, ошушкали де-що има родител по света. Но короната е запазена без никакво съмнение за „Шрек“. Феноменалният успех на първата част не поражда просто безсмислени продължения, а точно обратното. „Шрек 2“ всъщност е още по-силен филм и във финансово отношение, и доскоро беше ненадминат в САЩ. Не само, че отнесе маса награди, в това число и две номинации за Оскар, както и номинация от Кан, но и почти достигна 1 млрд. от приходи в кината. Около 80 млн. не му стигнаха, за да премине тази граница, отдавала се на малцина, особено пък дотогава.

Съвсем отделен абзац заслужават историите от поредицата „Играта на играчките“. Първият филм не просто е машина за пари, той е и крайъгълен камък в историята на киното. Никой до онзи момент не предполагаше, че 3D анимацията става за нещо. Истината е, че преди Бъз и Уди да заподскачат насам-натам, триизмерните рисунки изглеждаха ужасно и никой не ги харесваше, особено пък децата. Затова и скептицизмът беше на ниво когато тази продукция беше обявена.

И освен че от „Пиксар“ решиха да сменят формулата с измеренията, всъщност промениха и цялата структура на комерсиалните анимации, наложена с десетилетия. Героите, песничките, лошия, добрия, принцесата … калъпът, по който работеше Холивуд, беше изхвърлен на боклука с „Играта на играчките“. И през 1995-та се роди не просто хит, а истинска революция.

Що се отнася до следващите два филма – те постигнаха дори по-забележителен успех от първата лента във финансово отношение, а третата част към момента е една от малкото продукции в историята на киното, преминала границата от един милиард приходи.

Търсенето на рибки също се оказа печеливша карта и Немо и Дори записаха имената си със златни букви в историята на шоубизнеса. „Търсенето на Немо“ през 2003-та беше такъв фрапиращ успех и то за филм с бюджет под 100 млн., че е цяло чудо как продължението му не се случи по-рано. Оказа се обаче, че чакането си е струвало, защото Дори тотално изпотроши рекордите и ако беше истинска рибка, сега щеше да е по-голяма звезда от Ема Уотсън. „Търсенето на Дори“ се превърна в любимата анимация на американците, като в местния бокс-офис надмина „Шрек 2“ и се изкачи на първо място. В световен мащаб също напълни киносалоните, като приходите и на тази анимация надскочиха милиард.

И за доказателство, че от Дисни всъщност са очаквали подобен успех, идва бюджетът с който е реализиран филмът, а именно 200 млн. долара (което към момента изглежда като таван за такъв тип филми).

И за финал остана да споменем най-доходоносната анимация, правена някога на този свят, а именно „Замръзналото кралство“.

Ако се поинтересувате кои са най-касовите филми за всички времена, ще откриете, че в десетката им присъства само една анимация и това е именно Frozen. Хитът на „Дисни“ покори света и до голяма степен можем да кажем, че събра всичко, което работеше като модел за успешен анимационен филм – от песните, принцесите и принцовете, до хумора и забавните герои тип „миньони“. И от цялата смесица се появи тотален хит, който вля в касите 1.276 милиарда.

Интересен факт е, че филмът стана толкова популярен, че от ABC решиха цял сезон на едно от най-хитовите им шоута – „Имало едно време“ - да мине под неговия знак и така да хванат част от вълната появили се фенове.

А продължение на „Замръзналото кралство“ естествено ще има, като засега се предполага да излезе в края на 2019-та година. То обаче се случи далеч по-трудно отколкото се предполагаше и в един момент вървяха слухове, че Дисни са се отказали заради проблеми с бюджета на филма. Освен това имаше истински скандал, защото се говореше, че героинята Елза може да се окаже гей, което съответно породи редица спорове. В крайна сметка през април тази година стана ясно, че всичко е „вода под моста“ за студиото и втората част ще види бял свят.

 

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща