24 Октомври 2017
Добави в любими

Уважаеми Учители, а как вие можете да решите проблема с тежката раница на дъщеря ми?

От началото на учебната година мисля какво да направя, че 11-годишната ми дъщеря да не носи 7-килограмов товар на гърба си всеки ден. Седем килограма. Пет дни в седмицата. Търся решение, и не от глезотия, а за да я предпазя от гръбначни изкривявания и травми. Нося раницата й сутрин до училище, бутилката с водата пълня наполовина, по няколко пъти й напомням да извади всичко ненужно. И пак е 7 килограма.

Много други родители също търсят решение на проблема. Петокласничка от 35 СУ в София дори писа до Агенцията за закрила на детето. Вдигна се голям шум, както в началото на всяка учебна година. Телевизиите се надпреварваха с преки включвания от училището. Министерството отсече: Мислим по въпроса. Браво, какво будно дете!, казаха някои учители.

И какво от това? Изгледах всички репортажи, изчетох материалите по темата и у мен все още стои въпроса:

КАК ще се реши проблемът, КОЙ ще го реши и КОГА?

Не видях никаква воля нито у директора на училището, нито у представителката на Министерството на образованието и науката. Проблемът отново се вкара в опозицията „родители – учители”, и размяна на обвинения. Родителите трябвало да купуват по-леки раници и тетрадки с по-тънка хартия. Вие, сериозно ли?!

Е, добре! Ако отговорността за това колко да тежи раницата на дъщеря ми е само моя, то аз решавам тя да носи единствено тетрадки, без учебници. Не може, мамо!, възразява веднага тя и настоява, че трябва да носи всичко, притеснена е, че ще бъде наказана. Хайде да помислим пак! Кой тогава е отговорен за теглото на ученическата раница?

Решението всъщност не е само мое, не е на никой родител, нито е на децата. Решението е в ръцете на всеки отделен учител.

Уважаеми учители, как вие виждате ролята си в решаване на проблема с раниците?

Вярвам, че всеки отделен учител може (ако иска) да организира така учебния си процес, че да намали тежестта на ученическата раница. И дори не е нужно да чака да му се „спусне” отгоре (разбирайте от министерството).

Аз стигнах до тези лесни решения след едномесечно носене на 7-килограмова раница и болки в гърба си.

Първо – Може да решите да не настоявате децата да носят по вашия предмет едновременно учебник, помагало и тетрадка. Това са три неща само по един предмет.

Второ – Може да решите да не ползвате учебник в часовете. Вместо това в час ще им разказвате урока, ще показвате картинки, ще пишете на дъската, ще предизвикате дискусии... Можете по-добре от мен да измислите още поне 5 различни начина да предаде съдържанието на урока, без да е нужно децата да носят учебник. А учебника ще ползват вкъщи, когато се подготвят по урока или когато пишат домашните си.

Трето – Можете да помислите как реално да оптимизирате и реорганизирате учебния план на децата така, че в един ден да не се натрупват 6-7 различни предмета, по които да са нужни толкова учебници. Можете да помислите как някои часове да се обединяват в блокове.

Четвърто – Възможно е учителите по Български език и литература да не изискват от децата да носят в един ден учебника и по Български език, и по Литература. Вместо това в единия ден ще учат Български език, а на следващия - ще учат Литература. Съответно ще носят по един учебник.

Пето – Можете да не настоявате децата да носят голям формат тетрадки.

Шесто, седмо, осмо...

Уважаеми учители, вие сте на ход!

Можете да използвате знанията и уменията си да намирате решения! Новият закон ви даде повече свобода да организирате часовете си така, че да са интересни и полезни за децата.

Можете да използвате новите технологии. Можете да използвате човечността си.

Вярвам, че ви е грижа. Вярвам, че можете да намирате решения така, че на децата да им е Полезно, Приятно и Леко в училище!

Моля ви бъдете Вдъхновители, не просто даскали!

Ключът е във вас!

А може и просто да се опитате да преподавате с раницата на дъщеря ми на гърба си, само половин час. Решенията след това ще дойдат бързо.

Предишна Следваща