Защо англичаните карат от лявата страна на пътя?

Снимка на PublicDomainPictures от Pixabay

Снимка на PublicDomainPictures от Pixabay

Автор: New Me

30 Октомври 2019

Сигурно ви се е случвало поне веднъж да се запитате защо англичаните карат от "обратната" страна на пътя, воланите им също са "обърнати" и как изобщо се оправят, когато шофират, особено в чужбина. Е, днес ще разкрием историята зад тази традиция - откъде и защо е дошла, както и само англичаните ли са я запазили и до днес.

Нека да започнем отзад напред, като отбележим, че десният волан съвсем не е запазена марка само за Великобритания. Малко над 30% от световното население е придобило този модел, като повечето страни, в които се шофира от лявата страна на пътя, са бивши британски колонии. Но и не само. Да се върнем обаче много назад във времето, за да видим откъде тръгва тази традиция.

pixabay.com

За какво служи най-малкият джоб на дънките?

Тя започва още от времената на рицарите, когато да се придвижваш по пътищата криело своите рискове. Никога не се знаело кого ще срещнеш и дали няма да се наложи да влезеш в битка. И тъй като повечето рицари се сражавали с дясната ръка, те логично се движели от лявата страна на пътя, за да им е по-удобно да извадят бързо и лесно меча си и да влязат в битка. Отделно при дуелите, в които се използвала пика, рицарите задължително се движели от лявата страна, за да могат с пиката в дясната си ръка да ударят противника.

Впоследствие през вековете тази традиция за придвижване от лявата страна на пътя се запазила и за каруците, каретите и файтоните. Любопитното е обаче, че допреди няколко века (а за някои страни - и допреди по-малко от век) не само по английските земи, но и почти в цял свят движението било отляво на пътя. Причините били същите като гореспоменатите - за по-добра защита от неочаквани нападения и заплахи.

Промяната бавно започнала да настъпва все пак през 18 век и тръгнала от Франция и Щатите. Именно там започнали да използват за превоз на продукти дълги, подобни на вагони, коли, теглени от няколко чифта коне. Спецификата на тези превозни средства била, че водачът задължително трябвало да седне отляво, за да може да навигира по-добре конете. Това обаче наложило и смяна на движението по пътя на тези коли. Те вече се движели отдясно за удобство на водача и за по-сигурното управление на колата.

pixabay.com

Защо кожата ни настръхва, като слушаме музика?

Руснаците също възприели промените в движението с решение, за което немалка роля изиграл цар Петър Велики. Правилото за каране отдясно официално става факт по френските и датските земи през 1793-1794 г.

През следващите години появата на Наполеон оказва сериозно влияние в европейските страни. Експанзивната му политика налага редица промени в страни като Белгия, Германия, Испания и др. И една от промените е именно движението по пътя, което се премества отдясно.

Все пак много страни запазили придвижването от лявата страна на пътя - такива били Англия, Австро-Унгария, Португалия и др. И различията се запазили за още стотина години. 

През 19 век започнало по-сериозното изграждане на пътища и тогава било необходимо да се вземе официално решение за всяка страна по какъв начин да се извършва движението, за да се направят пътищата адекватни за съответния избор.

Англия и колониите й запазват придвижването от лявата страна на пътя, вроятно и като част от традициите. Така в Индия, Австралия и африканските колонии на Англия се запазва шофирането отляво. Изключение в Африка прави Египет, до който Наполеон успява да се добере преди англичаните, така че там е въведено движението отдясно на пътя.

Photo by Dario Veronesi on Unsplash

10 неща, които не знаете за Колизеума

Не може да не споменем и примери като Япония, които също карали по "английски" модел, въпреки че не са били тяхна колония. 

С по-масовото строене на автомобили през 20 век, за които воланът бил почти във всички случаи поставян отляво, много страни не само по света, но и в Европа, трябвало да "превключат" изцяло към движение в дясната страна на пътя.

Така за Великобритания изникнал резонния въпрос дали не е време и те да последват примера на почти целия останал свят. В средата на миналия век била повдигната сериозна дискусия, но тогава консерваторите успели да се намесят и да обяснят, че подобна промяна би коствала милиарди на бюджета, за да се преструктурират пътищата и да се пригодят към новите правила.

Най-вече по тази причина и до днес някои страни запазват шофирането си от лявата страна на пътя.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща