7 опасни за мозъка навици, с които е добре да се разделим

Автор: New Me

18 Март 2021

Всички искаме от време на време да изключваме мозъка си с няколко чаши вино, няколко допълнителни часа сън или безсмислено гледане на телевизия. Но определен избор на начин на живот може да застраши значително здравето на мозъка ни, дори когато връзката не е очевидна.

Има навици, които ни излагат на риск от психични разстройства като депресия или тревожност, както и физически заболявания като Алцхаймер, инсулт, епилепсия и дори рак. И макар психичните разстройства до голяма степен да са резултат от генетиката, диетата и начинът на живот играят огромна роля за това колко регулирана и спокойна може да бъде мозъчната ви дейност.

Следват 7 опасни навика, които увреждат мозъка ви - спирането им веднага може да доведе до драстично подобрение на вашето психическо и физическо здраве.

Пропускане на закуска

Има причина закуската да се счита за най-важното хранене за деня. Пропускането му може да доведе до ниски нива на кръвна захар, а това е много вредно за мозъка, особено ако се случва често. Вашият мозък използва повече енергия от всеки друг орган в тялото и поема до 20% от общата налична глюкоза във вашата система всеки ден.

Около 2/3 от "енергийния бюджет" на мозъка се използва, за да помогне на невроните да изстрелват сигнали към останалата част от тялото. Останалата 1/3 е предназначена за поддръжка и грижа за клетките. Редовното отказване на достатъчното подхранване на мозъка ви причинява дефицит в този енергиен бюджет и ще установите, че мозъкът ви става по-малко реагиращ на стимули. В резултат на това мозъчните ви клетки ще пропускат критичната грижа, от която се нуждаят, за да бъдат здрави, и ще умрат с по-бърза скорост.

Лишаване от сън

Вероятно не ви изненадва, че ако не спите достатъчно някоя вечер, на следващия ден се чувствате мудни и не можете да се съсредоточите. Причината е, че недостатъчният сън ограбва от вашите неврони способността да функционират правилно. Това води до психични провали, които могат да повлияят на работата и отношенията ви. 

Хроничното недоспиване може да направи тези ефекти постоянни. Затова следващия път, когато почувствате, че сте прекалено заети, за да поспите, не забравяйте, че докато не приоритизирате почивката си, няма да бъдете себе си на другия ден. Отделете време, за да спите достатъчно и на следващия ден ще направите повече за по-малко време.

Преяждане

Проучванията разкриват изненадваща връзка между затлъстяването и деменцията. Причините са неясни, но изследователите подозират, че затлъстяването възниква, когато храната, която ядем, не задоволява нуждите на организма от витамини и минерали. Така че дори да ядете много, все още бихте могли да обричате на глад мозъка си.

До 2015 г. броят на пациентите с диагноза деменция достигна почти 45 милиона, число, което се е удвоило от 1990 г. През същото време националните проценти на затлъстяване в САЩ се повишават от 11,1% на 30,6%. Необходими са още проучвания, за да се разгърне връзката, но е ясно, че има такава.

Пушене

Направени са множество изследвания за вредните ефекти от тютюнопушенето. Пушенето ясно уврежда клетъчните мембрани и невралната жизнеспособност в областите на мозъка, които управляват баланса, координацията, както и фината и грубата двигателна способност. То също така изтънява кората, където се появяват процеси, включващи език, памет и възприятие.

Отказването сега е важно за цялостното ви здраве и може да помогне и на мозъка ви. Изследователите са установили, че спирането на тютюнопушенето може да възстанови загубената част от кората, но дори тежките бивши пушачи, които не са пушили повече от 25 години, имат по-тънка кора от тези, които никога не са пушили.

Дехидратация

Телата ни са съставени от 70% вода, така че е от решаващо значение за всяка телесна функция, включително мозъчната функция. Ефектът върху вашия мозък от дехидратация се случва също много бързо, като изследователите определят, че дори само два часа тежки упражнения без вода могат да причинят когнитивен спад. 

Не е нужно да пиете определено количество всеки ден, но обръщайте внимание на жаждата си, тъй като това е отличен индикатор за нуждата от вода. Опитайте се да пиете постоянно през целия ден, за да поддържате нивата стабилни и мозъка си щастлив.

Прекалено много захар

Нашите тела и мозъкът ни се нуждаят от захар, за да функционират, но съвременните ни диети включват твърде много от нея. Когато ядете прекалено много захар редовно, вашите клетки, включително мозъчните, са в състояние на хронично възпаление.

Това се отразява върху способността на тялото ви да абсорбира важни хранителни вещества от храната и започва да гладува мозъкът. В крайна сметка ще имате по-висок риск от деменция и по-малък хипокампус, регионът в мозъка, който управлява паметта.

Стрес

И накрая, хроничният стрес може да има отрицателен ефект върху цялото тяло. Ситуационният стрес всъщност е добро нещо, което подготвя организма да се бори, но когато вашият начин на живот включва хроничен стрес, хормонът кортизол се натрупва в мозъка и причинява трайни щети.

Той не само може да убива мозъчните клетки, но всъщност кара мозъка да се свива. Когато този свиващ ефект удари префронталния кортекс, способността ви да научавате и запомняте се засяга. Задължително е да намерите начин да се отпуснете, преди да е станало твърде късно.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща