Д-р Тушев съветва: Какво е стрес хранене и как да се преборим с него?

09 Август 2018

Когато се храним от стрес, това обикновено не намалява нивата на стреса, а ако се случва твърде често, води до качване на килограми. Ето някои съвети как да се отървеш от този вреден навик.

Емоционално хранене


Емоционалното хранене е присъщо за много от нас. Дали ще се разведриш с топка сладолед след необичайно тежък ден или ще хапнеш няколко пържени картофа от чинията на приятел, с който обсъждате поредната среща-провал - това са неща, които се случват на всеки. Но когато храненето се превърне в първият и най-често срещан отговор на негативните мисли и чувства, значи е време да се вземеш в ръце.

Стрес хранене


Стрес хранене или емоционално хранене е когато ядеш, за да избягаш от стресова или тъжна ситуация с надеждата, че храната ще те накара да се почувстваш по-добре. Понякога това е съзнателно решение, но най-често е просто безсмислена реакция на неясна, негативна емоция. Може дори да не знаеш какво точно те притеснява, но си сигурен, че храната е единственото нещо, което ще излекува всичко.


Как да различим емоционалния глад от физическия?


Има няколко признаци, които ще ти помогнат да ги различиш:


- Емоционалното стрес хранене обикновено се появява внезапно. Започваш да се чувстваш напрегнат и под стрес и изведнъж ти се прияжда чипс. Физическият глад нараства постепенно. Обикновено в началото не е необходимо да го задоволиш на момента, а можеш да изчакаш, докато избереш да го задоволиш с нещо вкусно и полезно. 
- Стрес храненето обикновено предизвиква желание за храна, която е сладка, мазна и висококалорична, и често много специфична – не просто шоколад, а точно определен шоколад. Когато си физически гладен, храната като цяло звучи добре. Готов си да обмислиш няколко опции, което означава, че си по-склонен да направиш правилен хранителен избор.
- След като физическият ти глад е задоволен и стомахът ти е комфортно пълен, това е сигнал, че си консумирал достатъчно храна и можеш да спреш да се храниш. Но когато емоциите те водят, лесно пренебрегваш сигналите на стомаха и ядеш още и още, надявайки се да се почувстваш по-добре.
- Стрес храненето може да повдигне настроението ти за момент, но само за да отстъпи място на срамът и чувството за вина, които следват. От друга страна, когато си се нахранил, за да задоволиш физическия си глад, обикновено не се чувстваш виновен след това.


Съвети за справяне със стрес храненето


Води си хранителен дневник


Това ще ти помогне да видиш какво предизвиква стрес храненето. Винаги, когато почувстваш глад, отбележи колко си гладен по скалата от 1 до 10. След това опиши как се чувстваш в този момент.

Признай пред себе си какво изпитваш


След като вече знаеш, че емоциите са причина за стреса, по-добре да ги признаеш пред себе си. Няма нищо срамно в това да си ядосан, самотен или просто отегчен. Чувствата може да са неприятни, но не винаги трябва да се опитваме да ги поправим. Понякога просто трябва да изживеем дадена емоция, за да премине тя напълно.

Работи над волята си


Всеки път, когато ядеш от стрес, това е напомняне, че не можеш да се справиш с емоциите. Следващия път опитай да си зададеш въпроса: "Какво е най-лошото нещо, което ще се случи, ако не ям?" Да, нивото на стрес може да се повиши малко, но усещането ще мине. Трябва да намериш друг начин да се справиш със стреса. Храненето няма да ти помогне.


Намери алтернатива на храненето


Преди да се хвърлиш към първия бургер, отдели няколко минути, за да размислиш върху чувствата си и да помислиш как да решиш проблема. Направи си списък с нещата, които те разтоварват и с които можеш да заместиш храненето - например ходене, слушане на музика или медитация.


Отучи се от вредните навици


Хората, които се хранят емоционално, обикновено са твърдо убедени, че най-добрият начин за лечение на негативните емоции е чрез храната. И подобно на другите лоши навици, стрес храненето се случва, преди дори да си го осъзнал. Отучването няма да стане бързо и лесно, но с много упоритост и тренировки нещата се получават.

Изчакай


Често погрешно смятаме, че ако не задоволим глада веднага, той ще се усили. Ако следващия път изчакаш, може и да се изненадаш, че с времето емоционалният глад просто преминава. Тази тактика може да те спаси от импулсивен и нездравословен хранителен избор.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща