Функционални храни: Какво представляват и какви са ползите им за здравето?

Photo by jwlez on Unsplash

Photo by jwlez on Unsplash

Автор: New Me

21 Април 2021

Ако се интересувате от ролята на диетата за постигане и поддържане на отлична функция на всички органи и системи в тялото, то вие най-вероятно вече сте чували термина “функционални храни”.

Какво представляват те, какви ползи за здравето носят и кои са най-бързите и лесни начини да ги включите в ежедневното си меню? В следващите редове можете да научите отговорите на всички свои въпроси.

Какво точно означава терминът “функционални храни”?

По дефиниция, функционални храни наричаме различни хранителни продукти или добавки, които имат потенциално положителен ефект върху здравето отвъд набавянето на основните групи нутриенти.

Концепцията води началото си от 80-те години на миналия век, когато Японското правителство създава нова класификация на хранителните продукти. В нея специално място намират тези, които не просто “хранят” тялото, а го зареждат с допълнителна доза полезни елементи.

Какви са видовете функционални храни?

Тук можем да открием две основни групи, а именно: конвенционални и модифицирани.  

Конвенционалните функционални храни представляват 100% натурални продукти, които носят своята палитра от ползи за тялото нутриенти по абсолютно естествен начин. Сред най-популярните от тях са например:

● Семена и ядки: бадеми, кашу, ленено и конопено семе, чиа и др.

● Плодове и зеленчуци: ябълки, портокали, горски плодове, спанак, броколи и др.

● Бобови растения: леща, черен боб, нахут и др.

● Пълнозърнести храни: елда, ечемик, овес, кафяв ориз и др.

● Билки и подправки: коприва, джинджифил, куркума, канела и др.

● Натурални напитки: зелен и черен чай, кафе и др.

Натуралните функционални храни могат да бъдат допълнително обработени чрез естествени процеси, които активират и повишават количеството на полезните вещества. Най-традиционните методи за постигане на този резултат са например покълването и ферментацията - процеси, използвани от хилядолетия за консервация и подобряване вкусовите качества на храните, които обаче съвременната наука доказва и като безценни по отношение състава на продуктите.

Втората голяма група - това са модифицираните функционални храни. Характерно за тях е, че са обогатени с допълнително добавени пробиотици, витамини, минерали, или други полезни нутриенти.

Какви ползи за здравето носят функционалните храни?

Част от доказаните здравословни ползи, идващи с ежедневната консумация на функционални храни са например:

● Храносмилателно здраве, идващо с естествено високото съдържание на пробиотици, пребиотици, фибри, есенциални мастни киселини, колаген и др.

● Мощен детоксикиращ ефект, реализиран благодарение на високото съдържание на антиоксиданти и действието им по отношение неутрализиране на свободните радикали в тялото.

● Превенция на заболявания, включително сърдечно-съдови проблеми, диабет, злокачествени образувания, затлъстяване, колебания в нивата на кръвната захар и др.

● Правилен растеж и развитие при децата с функционални храни, богати на Омега-3 мастни киселини, желязо, цинк, калций, витамин В12 и др.

Как да направите функционалните храни част от своята диета?

Разбира се, можете да постигнете това по напълно естествен начин - включвайки максимално количество непреработени и сурови природни продукти в ежедневното си меню.

В комбинация с редовен прием на зърнени и бобови варива и семена, вие си гарантирате едно интелигентно хранене, зареждащо тялото не само с “жизнено необходимата”, а и с “полезната” и “здравословната” сила на природата.

Друга алтернатива е приемът на предварително миксирани, изсушени и смлени функционални храни, които се предлагат под формата на готова порция. Това е отлична опция да се погрижите за тялото си в забързаното ежедневие, когато не винаги имате време да обърнете нужното внимание на своята диета.

Или иначе казано: консумацията на функционална храна не е нищо повече от напълно естествена. Достатъчно е да имате желанието и самосъзнанието да дадете най-доброто за себе си и тялото си, след което да направите волевото усилие да реализирате нужната промяна.

Резултатът ще си заслужава - силно, здраво, тонизирано и правилно функциониращо тяло: храмът, в който може да живее една спокойна и щастлива душа.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща