Как да стимулираме бебето да проговори?

Photo by Alyssa Stevenson on Unsplash

Photo by Alyssa Stevenson on Unsplash

14 Юни 2019

Проговарянето на детето е един много бленуван и мечтан момент за всеки родител. Възможността за по-пълноценно общуване, което се гради на нещо различно от нечленоразделни звуци и крясъци, от една страна, и недоумяващи погледи от друга, е изцяло нов, магически етап от родителството.

Факт е, че до голяма степен проговарянето на детето е процес, който зависи не изцяло от външни фактори. Наследствените склонности и таланти, темпът на индивидуалното развитие, личностните характеристики и наклонности не са нещо, което е без значение. Факт е обаче и друго - има много какво да се направи, за да стимулираме по-бързото и правилно проговаряне на детето.

Обикновено още около шестия месец бебето вече започва да използва отделни срички, придружени с жестове, и това е първата му форма на говорна комуникация. С времето този процес се разгръща и ускорява, докато в един момент детето ви неусетно започва да употребява думи, словосъчетания и дори кратки изречения. Няма правило, което да сочи кога трябва да се случи това; може да бъде на годинка, а може и на три. Какво обаче могат да направят родителите, за да подпомогнат този процес? Ето някои изпитани и доказани идеи, методи и подходи.

Не спирайте да говорите

Това е най-простото, логично и елементарно условие за успех. Детският мозък работи по по-съвършен начин, отколкото можем да си представим. Вече все повече родители знаят и възприемат нормално факта, че майчиният говор е стимулация за развитието на мозъка и сетивата на бебето, още докато то е в утробата. Да говорите на нероденото или новороденото си бебе не е шизофрения - това е първото, най-силното свързващо звено между него и изцяло новия свят в който е попаднало.

Говорете на бебето си. Разказвайте му приказки, разказвайте му деня и мислите си, разказвайте му вицове, разказвайте му за онзи купон в осми клас. Разказвайте му каквото си искате. Така то не само се успокоява и се развива, а и трупа знания и речников запас, които ще се изумите колко умело ще започне да използва в един момент.

Назовавайте и показвайте

Никога не е рано да започнете да обяснявате на бебето нещата от заобикалящия го свят. Не му казвайте: „Виж, това е играчка!“. Кажете му: „Виж, това е зайче!“. И така, докато не стигнете до: „Виж, това е плюшено зайче със син гащеризон и червена шапка, което държи в лявата си лапичка морков.“ Колкото по-подробни и описателни сте, толкова повече информация за света събира бебето или детето във всяка една възраст.

Друга добра идея е винаги да обяснявате какво правите. За миг си представете, че трябва да описвате деня си на човек с нарушено зрение. Нека всяко едно ваше действие бъде назовано.

Въвличайте детето в своите дейности; промотирайте прането на накапани бодита, сякаш е почивка на Бахамите. Така не само ще си спечелите един самоотвержен помощник, а и ще стимулирате интереса, любопитството, разбирането и говора.

Говорете правилно

Обикновено наличието на малко бебе вкъщи провокира някои наклонности, като една от най-вредните е да говорим на детето си, сякаш е с ментални проблеми. Когато се обръщате към едно бебе или дете, никак не е необходимо нито да викате, нито да говорите бавно, нито да наричате краставицата „катавицка“.

Разбира се, не е нужно да му говорите на високо академичен жаргон, но е желателно да положите в него основите на един правилен човешки език. Инцидентните заигравки и закачки са едно нещо, но системното говорене на „бебешки“ език е просто грешно.

Не се страхувайте да изглеждате нелепо

Бебетата и децата просто обичат околните да се правят на маймуни. Така ако скачате на един крак, бъркате си в носа и крещите „БАНААААН“, можете да сте убедени, че детето ви вече знае думата банан. Естествено, не ви препоръчваме да губите тотална връзка с главния, но само подчертаваме, че децата се учат по-добре, когато се забавляват. Намерете правилния за себе си баланс и все пак понякога си позволявайте да се направите на примат в името на общото благо.

Съчетавайте говорна дейност с физическа активност

Редица проучвания недвусмислено сочат за връзка между физическото и менталното развитие на детето. Именно това е причината например да се препоръчва специализирана физическа рехабилитация на деца с различни девиации в поведението и развитието, включително и забавено проговаряне.

Обърнете специално внимание на фината моторика - подсигурете на детето възможност да се занимава с конструктори, кубчета, блокчета, сортери. Дайте му да държи молив и да рисува или пък да оцветява. Намерете занимания, подходящи за възрастта му, които да изискват фино боравене с пръстите на ръцете и специално внимание върху техния контрол. Използвайте пластелин или моделин, лепете стикери, редете пъзели. Добре е родителят да участва по някакъв начин в тези занимания, като отново се опитва да вербализира целия процес.

Разглеждайте книжки с детето си

Вероятно забелязвате, че казваме „разглеждайте“, вместо „четете“. Това е така, защото чисто и просто не всички деца са склонни да слушат четенето мирно и кротко, докато то не приключи. Разбира се, има и такива, и когато този интерес е на лице, няма нищо по-хубаво.

За по-активните и „непримирими“ деца обаче, както и за по-малите, е нужно да проявите известна доза творчество. Абстрахирайте се от текста и въвлечете детето в по-активна „комуникация“ с книгата, така че тя за него да бъде обект на интерес, а не на отегчение. Посочвайте и назовавайте предметите или животните на картинките, обяснявайте подробности за тях, ако трябва измислете своя собствена кратка история. Въвлечете детето, карайте го да показва различните герои, водете се по неговите интереси и вълнения.

Най-важното - откажете се от идеята, че ще бъде точно както си го представяте. На този етап се гради самото отношение към книгата и четенето - съобразете се с потребностите на детето си и направете така, че книгата да означава игра, щастие, забавление. Ако успеете да направите това, всичко останало ще дойде само - тогава, когато му е времето.

Използвайте подходящи играчки

Самият израз „подходящи играчки“ е формулата за успех на много търговци на детски стоки. Истината е, че по-скоро участието на родителя в играта има силата да превърне всяка играчка в подходяща. Не е толкова важно дали сте на поляната и говорите за различните видове цветя или сте си закупили най-скъпите образователни играчки на пазара.

Все пак има някои артикули, за които със сигурност можем да кажем, че обогатяват речника и стимулират речника и говора на детето. Това са различните видове детски книжки, образователни карти, стикери с различни изображения и т.н.

В някои случаи дори не е грешно да кажем, че гледането на детски филмчета и предавания също може да има добър ефект за обогатяването на детето. Тази тема обаче е дискусионна и спорна, предимно заради тенденцията да се злоупотребява с интереса на децата към телевизията. Ако екранното време е съобразено с възрастта на детето и протича с участието и под надзора на родителя, екранът може да бъде и нещо друго, освен великото зло, в което се е превърнал.

Обърнете внимание на емоционалния комфорт

Добре известно е, че понякога говорните смущения са резултат от емоционални проблеми при детето. Тези състояния не винаги са прости за обяснение и разрешаване, затова най-правилно е (в случай, че допускате такъв проблем) да се потърси специалист по ранно детско развитие или детски психолог.

Това обаче, което е достатъчно просто, за да подлежи на обобщение е следното - не притискайте детето да проговори, само защото вие много държите да го направи. Не го карайте да повтаря, ако не желае. Не го карайте да се чувства притеснено, виновно или сгрешило, ако не иска да изговори нещо. Не му се карайте и не му викайте по този повод, а и като цяло ревизирайте поводите, по които го правите. Осигурете му чувство за разбиране, подкрепа и уважение към собствените му темпове и потребности.

Поинтересувайте се относно някои чисто физически стимулации

В случаите, когато проговарянето е подчертано забавено, тоест когато около две или три годишна възраст детето все още не може да комуникира с думи, можете да потърсите информация за някои безобидни физически стимулации.

Консултацията с логопед например е добра идея. Той ще ви даде специализирани насоки за работа с детето, които няма как да получите от непрофесионалист. Известни са и други, алтернативни методи за стимулация на говора като различни масажи на тялото, включително и на езика. Това са аюрведични практики, които не са потвърдени от съвременната медицина, но ако вие и детето ви не изпитвате дискомфорт при провеждането им, то те няма как да навредят по никакъв начин.

Спокойно!

Най-важното в процеса на проговаряне е също така най-важно и за всички останали процеси в развитието на малкото дете - не прибързвайте, не се изнервяйте, не се паникьосвайте и проявете уважение към детето си. Любовта и разбирането са най-мощният стимул за хармонично развитие. Придържайте се към тях и се насладете на резултата.

* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение нa редакцията на Newme.bg
Предишна Следваща